Hamarille Fennia Prize 20 -kunniamaininta

Lehdistötiedote 11.5.2020

HAMARI auditorium furniture solutions Oy:n omaa tuotantoa oleva Mono-auditoriotuoli palkittiin kunniamaininnalla arvostetussa Fennia Prize -muotoilukilpailussa. Tuoli esiteltiin ensi kerran syksyn 2019 Habitare-messuilla. Kansainvälisesti Mono esiteltiin Tukholman huonekalumessuilla helmikuussa 2020.

Mono-tuolin design on sisustusarkkitehti Philip Kronqvistin käsialaa. ”Tavoitteena oli luoda ulkoasultaan puhtaan pelkistetty muoto, jossa toteutuu optimaalinen ergonomia ja laatu”, Kronqvist kertoo. Kiinni ollessaan vain 12 cm syvä Mono muodostaa graafisen, lähes veistosmaisen muodon, joka paljastuu tuoliksi vasta avattaessa. Hamarissa kehitettiin tuoliin mekaanisia ratkaisuja, joissa istuin ja käsinojat on saatu nousemaan synkronoidusti yhdellä liikkeellä uniikin vipumekanismin ansiosta.

Käyttökohteiltaan Mono täyttää laajasti erilaisia tarpeita ja sopii myös ahtaisiin tiloihin, joihin on perinteisesti vaikea löytää kalusteita. Mallistoon kuuluu Mono-auditoriotuoli, omalla jalustalla vapaasti pyörivä MonoSpin sekä seinään kiinnitettävä MonoWall. Tilaaja voi valita tuoliin haluamansa runko- ja kangasmateriaalin.

Fennia Prize -muotoilukilpailun järjestävät Design Forum Finland, Fennia-konserni, Elo ja Patentti- ja rekisterihallitus. Fennia Prize -kilpailussa palkitaan yrityksiä ja organisaatioita, jotka käyttävät muotoilua strategisesti liiketoiminnassaan. ”Kilpailusta on vuosien varrella muodostunut yksi Suomen merkittävimmistä, ja ainoa, jossa palkitaan nimenomaan yritys muotoilun laajasta käytöstä”, kertoo Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Petteri Kolinen.

Lisätietoja kilpailusta

Lisätietoja HAMARIsta ja Mono-tuolista: hamari.pro / +358 50 5024731 / [email protected]

Hamari was awarded Fennia prize 20 Honourable Mention